sâmbătă, 16 iunie 2012

Cumpararea PC-ului - O decizie importanta



Cumpararea unui calculator reprezinta o decizie importanta care trebuie luata in functie de bugetul de care dispunem si de modul in care dorim sa folosim calculatorul. Un calculator folosit in principal pentru procesare de text (scris, formatare) si pentru explorarea internetului nu trebuie sa fie puternic, insa un calculator folosit si pentru jocuri sau editare audio-video trebuie sa fie fie indeajuns de puternic incit sa poata face fata cu succes acestor sarcini. Cei care isi cumpara pentru prima data un calculator sint sfatuiti sa-si cumpere unul deja asamblat care are si sistemul de operare preinstalat.
Ofertele de calculatoare deja asamblate sint insa de multe ori "dezechilibrate" (de ex. procesor puternic si placa video slaba, etc.) de aceea este recomandat sa le spunem celor care ni-l vind la ce il folosim in principal. Acestia pot sa-i ajusteze configuratia (in anumite limite) in raport cu cerintele noastre in asa fel incit sa nu avem surpriza sa cumparam un calculator prea slab (pentru care vom fi nevoiti sa investim alti bani in modificarea lui) sau din contra unul prea puternic (caz in care am cheltuit bani pentru niste caracteristici pe care nu le folosim).
Cei care au deja un calculator si au cunostinte despre piesele din acesta (instalare, configurarea draiverelor) pot sa isi asambleze singuri un nou calculator fara un efort prea mare. Avantajul principal al asamblarii unui calculator din componente cumparate separat este ca avem toate piesele in garantie si putem in acelasi timp sa deschidem calculatorul pentru a face imbunatatiri fara a pierde garantia. Un alt avantaj major este faptul ca putem alege piesele care au cel mai bun raport calitate-pret, nefiind obligati sa le cumparam pe toate de la acelasi furnizor. Daca am luat un calculator deja asamblat, garantia se pierde de obicei daca deschidem calculatorul si de aceea sintem nevoiti sa-l transportam la serviciul de reparatii al magazinului de unde l-am cumparat ori de cite ori avem probleme cu el sau dorim sa-i aducem imbunatatiri.
Daca reusim sa asamblam un calculator care functioneaza exact asa cum ne dorim vom avea satisfactia lucrului bine facut si in mod sigur vom cistiga si respectul prietenilor nostri interesati si ei de calculatoare. Pe de alta parte daca performantele calculatorului asamblat sint departe de ce speram sau chiar acesta nu porneste vom fi nevoiti sa apelam la serviciile unor specialisti, lucru care ne va costa in plus.
Decizia de a asambla singuri un calculator trebuie luata numai daca sintem siguri ca vom duce lucrul la bun sfirsit. Responsabilitatea pentru asamblarea cu succes a unui calculator ii revine in intregime aceluia (sau aceleia) care isi asuma un astfel de proiect. Cel mai important lucru (dupa cunostintele de baza despre componentele unui calculator si functionarea acestuia) care ne poate garanta succesul intr-o astfel de initiativa este increderea in fortele proprii.


ALEGEREA ŞI CUMPĂRAREA PIESELOR
Alegerea si cumpararea pieselor sint cele mai importante etape atunci cind ne decidem sa ne asamblam singuri un calculator.
Alegerea pieselor trebuie sa se faca in functie de bugetul de care dispunem si de modul principal de folosire a calculatorului. Exista piese la care putem face economie cumparind sortimente mai ieftine si piese la care nu este indicat sa facem economie daca dorim sa avem un calculator puternic. Inainte de a cumpara piesele este bine sa citim in revistele de specialitate testele la care au fost supuse piesele dintr-o anumita categorie si in functie de acestea sa le alegem pe acelea cu cel mai bun raport calitate-pret (piese cu performanta buna la un pret rezonabil). Toate revistele de calculatoare efectueaza periodic teste ale pieselor ce compun calculatoarele (placi de baza, procesoare, placi video, etc.) unde sint prezentate de asemenea si caracteristicile tehnice si dotarile pieselor respective. In plus daca avem deja un calculator conectat la internet (sau mergem intr-o cafenea internet) putem consulta paginile siturilor specializate in hardware. Dupa ce ne-am hotarit asupra pieselor dorite trebuie sa alcatuim o lista a acestora pe care sa o scriem pe hirtie. Este bine sa avem pentru fiecare componenta cel putin doua optiuni in asa fel incit daca piesa respectiva nu este nicaieri in stoc sa cumparam alta cu performante similare. Apoi trebuie sa vedem care din furnizorii de componente are in stoc piesele dorite de noi si care este pretul lor. Putem afla acest lucru fie vizitind sediile furnizorilor (magazinele), fie telefonind la aceste sedii, fie contactindu-i prin posta electronica. Vizitarea siturilor web sau consultarea ofertelor existente in magazine nu este suficienta, pentru ca acestea nu prezinta situatia pieselor avute in stoc intr-un anumit moment. Comparam pretul pieselor la diversi furnizori si alegem pentru aceeasi piesa furnizorul cu cel mai mic pret pentru ca desi diferentele de pret sint de obicei foarte mici, atunci cind cumparam mai multe piese orice mica economie se aduna si la sfirsit totalul economisit nu este de neglijat.
In final alcatuim lista definitiva de componente pe care trebuie sa le cumparam, o scriem pe hirtie si facem inca o data calculul total al pretului lor. Putem cumpara piesele fie mergind la sediile furnizorilor fie comandindu-le pentru a fi livrate la domiciliu (prin transport auto sau prin posta). Cumparea pieselor de la sediile furnizorilor trebuie sa se faca mereu cu lista de piese alcatuita de noi in mina, numele si pretul piesei trebuind sa fie indicate in scris atunci cind o comandam in asa fel incit sa nu apara confuzii. Transportul auto la domiciliu al componentelor cumparate este disponibil doar la anumiti furnizori, dintre care unii il ofera in mod gratuit la cumparaturi peste un anumit pret iar altii il ofera contra unor sume de obicei modice. In ambele cazuri trebuie sa locuim in aceeasi localitate cu furnizorul. Livrarea prin posta este recomandata daca nu gasim o piesa decit la un furnizor care se afla in alt oras, ea avind riscurile sale legate de integritatea pieselor transportate in acest mod.
Este recomandata cumpararea pieselor de la magazine specializate pentru ca in acest fel beneficiem de garantie stabilita prin contract scris. Exista si posibilitatea sa cumparam piese noi (care costa ceva mai putin decit in magazine) de la furnizori particulari care pot fi contactati daca citim ofertele de la mica publicitate. Daca apelam la acestia din urma va trebui sa ne asumam riscul ca ei sa nu respecte garantia pe care au spus ca o ofera. Pe de alta parte daca un furnizor particular este o cunostinta de-a noastra sau locuieste in acelasi bloc sau in apropiere putem sa apelam la el pentru ca in mod aproape sigur ne va oferi suport tehnic si ne va respecta garantia daca vom avea nevoie.


PROCESORUL
Este piesa cea mai importanta a unui calculator (cea care face "calculele") si de aceea nu trebuie facuta nici o economie atunci cind o cumparam. Un procesor este alcatuit dintr-o multitudine de microcircuite integrate. Acestea sint alcatuite la rindul lor din tranzistori, rezistori (rezistente), capacitori (condensatori) si diode. Toate aceste componente servesc la alcatuirea unor circuite care formeaza porti logice (logic gates), elemente care stau la baza principiului de functionare a microprocesorului.
Procesorul se mai numeste si CPU (Central Processing Unit). Puterea unui procesor este data in general de viteza cu care face calculele masurata in MegaHertzi (MHz) sau GigaHertzi (GHz). Un rol foarte important il au si arhitectura sa (evidentiata in configurarea nucleului procesorului) si cantitatea de memorie existenta pe pastila procesorului (memorie "cache" de nivel 1 si 2). Memoria cache ("cache" = depozit) de pe pastila procesorului este o memorie rapida folosita exclusiv de procesor pentru executarea operatiilor sale. In acest fel procesorul isi scade dependenta fata de memoria sistemului (memoria RAM) si devine mai rapid in executarea instructiunilor sale. Viteza unui procesor este data de produsul dintre viteza magistralei principale de date ("Front Side Bus - FSB") si factorul de multiplicare a acesteia ("multiplier"). De exemplu un procesor cu vitexa de 1467 MHz are o viteza a magistralei principale de date de 133 MHz si un factor de multiplicare de 11. Exista mai multi fabricanti de procesoare dar cei mai importanti sint INTEL si AMD.
1. INTEL
Procesoarele fabricate de INTEL sint de doua tipuri si anume Pentium si Celeron, care la rindul lor exista in mai multe variante in functie de generatie (Pentium 4, Pentium 3, Celeron 2, etc.) si de viteza (2 GHz ; 2,4 Ghz, etc.). Intre aceste doua tipuri exista asemanari si diferente care se reflecta in performanta lor globala. Procesoarele Pentium sint cele mai puternice si sint indicate pentru cei care doresc sa foloseasca calculatorul si pentru jocuri de ultima generatie sau pentru prelucrare audio-video. Procesoarele Pentium fabricate in prezent sint dintr-a patra generatie (Pentium 4) dar se gasesc in vinzare si procesoare din generatia a treia (Pentium 3, denumire scrisa de obicei Pentium III). Procesoarele de generatia a patra au doua tipuri de nuclee si anume Wilamette (pina la 2 GHz inclusiv) si Northwood (de la 2GHz inclusiv in sus) fiind recomandata cumpararea celor cu nucleu Northwood pentru ca sint mai rapide si au mai multa memorie pe pastila procesorului.
In general procesoarele Celeron folosesc acelasi nucleu ca si procesoarele Pentium mai vechi cu o generatie, dar cele mai noi procesoarele Celeron au nucleu de procesor Pentium 4 (varianta Wilamette). Procesoarele Celeron au viteze mai mici decit cele Pentium, in principal pentru ca folosesc o viteza a magistralei de date mai mica. De asemenea ele au mai putina memorie ("level 1 si level 2 cache") pe pastila procesorului fata de procesoarele Pentium. Toate acestea fac ca procesoarele Celeron sa fie indicate pentru calculatoare folosite pentru aplicatii mai putin solicitante. Aceasta nu inseamna ca ele nu pot fi folosite pentru jocuri sau editare audio-video ci doar ca performanta lor in aceste cazuri este mult scazuta fata de procesoarele Pentium de ultima generatie.
2. AMD
Procesoarele fabricate de AMD sint de doua tipuri si anume Athlon si Duron. Intre aceste doua tipuri exista asemanari si diferente care se reflecta in performanta lor globala. Diferenta intre procesoarele de tip Athlon si Duron este in mare masura aceeasi care exista intre procesoarele Pentium si Celeron si este legata de viteza, de cantiatea de memorie cache de pe pastila procesorului si de generatia nucleului folosit.
AMD sustine ca foloseste o arhitectura pentru nucleele procesoarelor sale care este mai buna decit cea folosita de INTEL. Acest lucru ar permite ca procesoarele AMD sa aiba la o anumita viteza o performanta mai buna decit procesoarele INTEL care functioneaza la o viteza mai mare decit aceasta. De exemplu AMD sustine ca un procesor Athlon XP care are viteza de 1667 MHz are aceeasi performanta ca un procesor Pentium 4 care are viteza de 2000 MHz. Ca urmare AMD isi numeste procesoarele in functie de performanta lor si nu de viteza reala in asa fel incit un procesor Athlon XP 2000+ are de fapt viteza de 1667 MHz.
Verdictul in privinta procesoarelor AMD a fost dat de cumparatorii cu mijloace financiare mai reduse care le apreciaza atit pentru performantă, cit mai ales pentru raportul pret-performanta care este foarte bun. Este recomandata cumpararea unui procesor Athlon XP daca folosim calculatorul pentru aplicatii care necesita putere mare de calcul sau un procesor Duron daca il folosim pentru aplicatii de intensitate medie. La fel ca in cazul procesoarelor Celeron, procesoarele Duron pot fi folosite si pentru jocuri sau editare audio-video, insa performantele lor sint mult mai scazute decit ale procesoarelor Athlon XP.
3. VIA
Compania producatoare de componente pentru placi de baza VIA ofera un procesor numit VIA C3 care este foarte ieftin. Daca intentionam sa folosim un calculator in principal pentru procesarea de text sau explorarea internetului putem lua in considerare cumpararea unui asemenea procesor, care poate fi folosit eventual si pentru jocuri pe calculator mai vechi sau pentru aplicatii audio-video mai putin intensive.
Este recomandata cumpararea unui procesor cit mai puternic.Pentru cei care au un buget generos este recomandata cumpararea unui procesor Pentium 4 cu nucleu din generatia Northwood si cu viteza de peste 2000 MHz (2 GHz). Cei care au un buget mai restrins pot cumpara un procesor Athlon XP 2000+ (1667 MHz) sau mai bun. Un procesor Athlon XP bun costa aproape 100 EUR cu tot cu TVA. In functie de buget pot fi cumparate procesoare Pentium 4 cu viteza mai mica de 2 GHz sau Athlon XP cu viteze mai mici de 1667 MHz dar acest lucru nu este recomandat daca dorim sa avem un calculator pe care sa-l folosim pentru aplicatii intensive si in urmatorii 2 ani de la cumparare. In sfirsit, cei care nu folosesc calculatorul pentru aplicatii care necesita multa putere de calcul pot opta pentru un procesor Duron, Celeron sau VIA C3.

RĂCITORUL PROCESORULUI

Procesoarele moderne se incalzesc foarte mult atunci cind functioneaza iar temperatura lor trebuie mentinuta sub o anumita limita. Pentru aceasta peste procesor se fixeaza un racitor ("cooler") compus dintr-un radiator si dintr-un ventilator. Radiatorul este o structura lamelara (in general din aluminiu dar care poate avea si parti din cupru, care este un mai bun conductor de caldura) care ajuta la transferarea caldurii degajate de procesor catre mediul inconjurator. Acest tip de racire se numeste racire pasiva. Ventilatorul asigura transferul aerului incalzit care se afla in apropierea suprafetei radiatorului. Acest tip de racire se numeste racire activa. Exista multe tipuri de racitoare insa este recomandata cumpararea unuia care sa fie eficient si in acelasi timp care sa nu aiba un ventilator foarte zgomotos. Un astfel de racitor costa de obicei intre 10 si 15 EUR dar exista bineinteles si variante mai bune dar in acelasi timp mai scumpe.


PLACA VIDEO
 Placa Video (PV) este responsabila cu afisarea imaginilor pe ecranul monitorului. Ea este a doua componenta, dupa procesor, care determina puterea unui calculator si de aceea si in cazul ei este recomandat sa nu facem economie atunci cind dorim sa o cumparam. Daca nu dispunem de resurse financiare foarte mari este mai degraba recomandat sa avem un calculator cu un procesor puternic si o PV cu performante medii decit sa avem un procesor cu performante medii si o PV puternica.
PV contine un procesor specializat numit GPU (Graphical Processing Unit) sau VPU (Video Processing Unit) care face o parte din calculele necesare pentru afisarea imaginilor, cealalta parte a acestor calcule fiind facuta de procesorul calculatorului (CPU). Fiecare PV are si o cantitate de memorie inclusa pe ea care este folosita de GPU (de exemplu pentru a stoca texturile suprafetelor intilnite in jocuri).
Placa Video se fixeaza pe placa de baza intr-un orificiu alungit numit slot. Acesta poate fi de tip AGP (cel mai frecvent) sau PCI (foarte putin intilnit in prezent). Modul de transfer a datelor video prin portul AGP este de 1X, 2X, 4X sau 8X dar asta nu inseamna ca un mod de transfer de 8X este de doua ori mai bun decit de cel 4X, ele avind performante apropiate, evident cu un plus de performanta pentru 8X.
Placile Video sint construite de multe companii specializate in producerea de piese pentru calculator insa in fapt cea mai mare parte dintre aceste PV au un GPU (cea mai importanta componenta) fabricat fie de NVIDIA, fie de ATI.
Aceste doua companii lanseaza in general anual cite o noua generatie de PV care sint diferentiate dupa performante in mai multe linii de produse : PV cu performante obisnuite , PV cu performante medii si PV cu performante de virf. Incepind cu anul 2003 noile politici de marketing ale acestor doua firme au facut ca sa fie greu de diferentiat carei linii ii apartine o anumita PV daca ne ghidam doar dupa denumirea ei. In fapt cea mai buna metoda de a evalua performanta unei PV fara a o testa este sa ne ghidam dupa pretul ei. PV cu performante obisnuite au preturi (inclusiv TVA) pina in 175 USD, cele cu performante medii au preturi intre 175-275 USD, iar cele cu performante de virf au preturi de peste 275 USD.

NVIDIA

Compania NVIDIA fabrica un GPU cu denumirea GeForce care, la fel ca la procesoarele centrale (CPU), are mai multe generatii si anume Ge Force 2, 3, 4 si cea mai noua generatie, Ge Force FX. Placile GeForce cu performante de virf din generatiile 3 si 4 sint denumite de catre NVIDIA GeForce Titanium (Ti). Pentru placile GeForce FX NVIDIA foloseste sufixul ULTRA pentru a desemna PV cu performante ridicate. De asemenea NVIDIA a produs si o linie de GPU numite MX care pe linga placile Titanium sint ca niste procesoare Celeron fata de procesoarele Pentium. O PV cu GPU GeForce 4MX are in fapt un GPU din generatia 2 (GeForce 2) cu unele imbunatatiri.

ATI

Compania ATI fabrica un VPU (similar cu un GPU) cu denumirea Radeon care are mai multe generatii. Placile Radeon au nuclee numite "Rn" (placi cu performante medii sau inalte) sau "RVn" (placi cu performante obisnuite) unde "n" este un numar. Aceste VPU sint denumite in functie de nucleul lor (R250, R300 etc.) si cu cit numarul de dupa R este mai mare cu atit procesorul este dintr-o generatie mai noua. Diferentierea intre liniile de produse cu performante obisnuite, medii sau de virf trebuie sa se faca dupa pret pentru ca denumirea PV nu include un element de diferentiere precis (cum erau Titanium sau MX in cazul NVIDIA). Astfel, o placa cu VPU Radeon 9700 este mult mai buna si mult mai scumpa decit una cu VPU Radeon 9000, desi dupa denumire ele ar trebui sa aiba performante relativ apropiate.

ALŢI PRODUCĂTORI

In afara de NVIDIA si ATI mai exista si alti producatori de GPU dar care au o pondere mai mica pe piata. Unul dintre ei este MATROX ale carui placi au reputatia ca au cea mai buna imagine insa al caror pret este prea mare pentru performantele lor in jocuri. Un alt producator este SIS care a lansat un GPU numit Xabre care are performante medii la un pret convenabil. In fine INTEL produce un GPU care este inclus pe unele placi de baza si se adreseaza celor care nu isi folosesc calculatoarele pentru jocurile mai noi, ci doar pentru munca de birou sau pentru explorarea internetului.
O Placa Video care sa poata fi folosita pentru jocurile de ultima generatie dar si pentru prelucrarea video si grafica (randare, animatii,etc.) de nivel semi-profesionist poate costa intre 100 USD si 500 USD cu tot cu TVA. Este recomandata cumpararea unei PV care sa aiba un GPU cu viteza de cel putin 200 MHz, o cantitate de memorie de cel putin 64 MB si o rata de transfer prin portul AGP de cel putin 4X. De asemenea ea trebuie sa fie cel putin compatibila cu instructiunile DirectX 8.1, dar este de preferat ca ea sa fie compatibila DirectX 9.
Daca nu folosim calculatorul pentru jocuri de ultima generatie si nici pentru prelucrarea complexa de imagini putem sa cumparam o placa de baza cu PV integrata.
Prelucrarea video si grafica (randare, animatii,etc.) de nivel profesionist necesita cumpararea unor PV specializate (3D Labs Oxygen, Nvidia Quadro, ATI FireGL etc.) care sint mai scumpe decit PV obisnuite.

ASAMBLAREA unui PC

 PRINCIPALELE COMPONENTE ALE UNUI 
Personal Computer
ASAMBLAREA UNUI CALCULATOR


PREGĂTIREA CARCASEI ŞI A PLĂCII DE BAZĂ

      Carcasa este formata dintr-o structura metalica de sustinere (pe care se fixeaza componentele calculatorului) care este acoperita cu doua panouri laterale, un panou superior si un panou frontal ("faţa" calculatorului). Toate panourile sint detasabile, fiind fixate de obicei cu suruburi metalice sau cu elemente de plastic. Panourile laterale si cel superior sint de obicei din metal iar panoul frontal din plastic. La anumite carcase panourile laterale si panoul superior formeaza un tot unitar deci se manevreaza impreuna.
Incepem prin a dezasambla panourile laterale. Acestea sint fixate cu mai multe suruburi de partea din spate a structurii metalice de sustinere. Dupa desurubare tragem pe rind panourile inspre inapoi si ele culiseaza pina in momentul in care parasesc sina pe care se afla si astfel pot fi scoase. Nu este nevoie sa scoatem panourile superior si frontal dar o putem face daca socotim ca este necesar.
La interiorul carcasei se gaseste o pungulita cu suruburi care se poate afla in spatele panoului frontal, fiind lipita cu banda adeziva. Trebuie sa fim atenti atunci cind o dezlipim, in asa fel incit sa nu rupem niste fire care se afla in aceeasi zona. Scoatem punga cu suruburi si o punem de-o parte.
Desfacem cutia placii de baza si scoatem punga cu PB, doua cabluri IDE (pentru conectarea hardiscurilor), doua cabluri pentru unitatile de discheta si manualul placii. Scoatem cu grija placa de baza din punga si o inspectam avind alaturi manualul. Fiecare PB are aceleasi elemente constitutive principale (cipseturi, sloturi, etc.) dar fiecare producator are felul sau de a le asambla pe placa, de aceea este recomandat sa ne familiarizam cu configuratia PB ajutindu-ne de manual. Manualul PB este foarte important si de aceea trebuie pastrat cu grija in asa fel incit sa nu fie pierdut sau aruncat. Daca am pierdut totusi manualul putem merge pe situl producatorului PB si descarca de acolo o copie in format PDF a manualului.
Pregatirea carcasei ne permite si descarcarea electricitatii statice acumulata in corpul nostru. Aceasta poate afecta componentele pe care le manipulam si le poate deregla sau strica. Electricitatea statica poate fi descarcata daca atingem cu miinile o parte din carcasă care nu este vopsita, de exemplu structura metalica de sustinere a componentelor calculatorului. O modalitate folosita de profesionisti este folosirea unei bratari anti-statice. Aceasta este o bratara pe care o purtam la mina atunci cind umblam in calculator si pe care o conectam printr-un fir metalic la carcasa acestuia.
Este recomandat sa asamblam calculatorul pe o masa si nu pe podea pentru a fi siguri ca nu vom calca pe piesele pe care urmam sa le instalam.

MONTAREA PROCESORULUI (ATHLON XP)
       Procesorul se prezinta ca o placuta pe care la partea superioara se gaseste corpul procesorului iar la partea inferioara se gasesc contactele metalice (numite pini - "ace") care vor face dupa montare legatura cu placa de baza. Procesorul trebuie fixat intr-un lacas numit "socket" (soclu) care este construit din material plastic si are o multitudine de mici gauri pe suprafata sa in care trebuie sa intre pinii procesorului. Soclul este construit din doua parti, una superioara si una inferioara. Gaurile de pe partea superioara sint usor decalate fata de cele de pe partea inferiora in asa fel incit nu vom putea sa montam procesorul decit dupa ce aducem gaurile pe aceeasi linie.
Soclul procesorului are pe una din partile laterale un brat metalic. Rolul acestuia este sa permita fixarea procesorului in soclu si apoi sa "zavorasca" contactele (pinii) acestuia. Pentru a monta procesorul trebuie sa ridicam bratul metalic. Pentru aceasta prindem capul bratului metalic cu degetele si il tragem usor inspre exterior si apoi il ducem in sus pina cind bratul se afla in pozitie verticala. Observam ca partea superioara a soclului procesorului a culisat in timpul ridicarii bratului metalic in asa fel incit acum este permisa fixarea procesorului.
Luam procesorul in mina si il apasam cu grija in soclu in asa fel incit coltul marcat special (este mai bont sau este insemnat cu o mica sageata) al placutei procesorului sa se pozitioneze exact in dreptul balamalei bratului metalic. Procesorul nu poate fi fixat in soclu decit in pozitia corecta, daca l-am pozitionat incorect pinii sai nu vor intra complet in gauri. In general fixarea procesorului este foarte usoara, pinii intrind usor in gaurile soclului si nefiind nevoie sa exercitam o presiune mare. Procesorul este complet stabilizat in soclu dupa ce coborim bratul metalic al soclului pina la orizontala si il fixam in pozitia sa initiala (pentru aceasta tragem bratul un pic inspre exterior). Cind coborim bratul este recomandat sa exercitam o foarte mica presiune asupra placutei procesorului in asa fel incit acesta sa nu iasa din soclu. Daca dorim, putem sa scoatem procesorul si sa-l fixam din nou, nu se intimpla nimic rau daca facem acest lucru.

MONTAREA RĂCITORULUI (RADIATOR + VENTILATOR)
           Montarea corecta a racitorului ("cooler") este esentiala pentru buna functionare a procesorului. Ea este o procedura delicata pentru ca exista posibilitatea sa avariem procesorul daca nu procedam corect. Din aceasta cauza este bine sa montam racitorul peste procesorul fixat in soclu doar dupa ce stapinim bine tehnica de montare. Este recomandata familiarizarea cu tehnica de montare a racitorului fara ca procesorul sa se afle fixat in soclu. Cu alte cuvinte, montam si demontam racitorul de mai multe ori peste soclul gol pina stapinim bine tehnica.
Soclul procesorului are niste excrescente (ca niste "dinţi") de plastic pe doua din laturile sale. Racitorul are o clema metalica (formata din doua parti asamblate la mijloc) care este construita in asa fel incit la ambele capete are niste orificii metalice in care trebuie sa intre "dinţii" soclului. Avind soclul gol incercam mai multe variante de fixare a racitorului prin introducerea dintilor soclului in orificiile ambelor capete ale clemei. Este recomandat ca intr-o prima etapa sa punem racitorul peste soclu si sa manevram clema in asa fel incit orificiiile unui cap al clemei sa se fixeze de dinţii dintr-o parte a soclului. Apoi manevram din nou clema miscind-o usor si apasind in jos pe capatul ei nefixat pina cind orificiile acestuia se fixeaza de dinţii din cealalta parte a soclului. Trebuie sa avem grija sa nu fortam prea tare si de asemenea sa fim atenti ca sa nu scape capul clemei fixat in prima etapa. Nu este o procedura foarte dificila insa va trebui sa exersam pina cind vom fi capabili sa o executam fara gres.
Dupa ce am devenit siguri ca stapinim tehnica de montare a racitorului fixam procesorul in soclu si apoi punem o picatura de pasta termoconductoare pe suprafata procesorului. Pasta se gaseste intr-o mica seringa furnizata impreuna cu racitorul. Apoi montam racitorul peste procesor. Aceasta montare trebuie facuta cu mare grija in asa fel incit sa nu apasam prea tare racitorul peste procesor atunci cind incercam sa fixam clema racitorului de dinţii soclului. Pentru a evita deteriorarea procesorului in timpul acestei manevre, pe placuta procesorului se afla niste rondele din cauciuc care amortizeaza presiunea pe care o exercitam. Secretul este deci aplicarea unei forte bine dozate, al carei rezultat sa fie montarea racitorului in asa fel incit suprafata procesorului sa se afle in contact cu partea inferioara a radiatorului careia sa-i transmita caldura pentru a o disipa in mediul inconjurator.
Daca dorim sa fim siguri ca nu avariem procesorul atunci cind montam racitorul va trebui sa cumparam o piesa numita "shim" care este in fapt un mic cadru asezat peste placuta procesorului ale carui laturi au exact inaltimea procesorului propriu-zis (paralelipipedul metalic aflat in centrul placutei procesorului). Atunci cind montam racitorul acesta nu va putea sa apese pe procesor deteriorindu-l pentru ca va fi impiedicat de laturile cadrului. Dezavantajul acestei metode este dat de faptul ca inaltimea cadrului trebuie sa fie exact aceeasi cu a procesorului altfel procesorul nu se va afla in contact cu baza racitorului si nu ii va putea transfera acestuia caldura.
Ventilatorul este fixat prin suruburi de partea superioara a radiatorului. Pentru a functiona el trebuie alimentat cu curent electric si aceasta se realizeaza prin intermediul unui mic cordon terminat cu un cap de plastic. Acest cap trebuie fixat intr-o priza cu trei pini aflata pe placa de baza in apropierea soclului procesorului. Daca ne uitam pe schema din manual putem vedea unde se gaseste aceasta priza, linga care se afla scris CPU FAN (ventilatorul procesorului). Chiar si fara manual ea este usor de gasit. Priza are un ghidaj care ne ajuta sa fixam corect capul cordonului de alimentare.

MONTAREA PLĂCII DE BAZĂ ÎN CARCASĂ
        Dupa ce am montat procesorul si racitorul putem fixa placa de baza in carcasa cu ajutorul unor suruburi. Fixarea se face pe o portiune laterala a carcasei care contine o suprafata metalica in care se observa mai multe gauri pentru instalarea suruburilor. PB nu se fixeaza de obicei direct pe suprafata metalica a carcasei. Intre ea si aceasta din urma se instaleaza mai intii niste despartitoare care pot fi din plastic sau din metal. Despartitoarele din metal sint niste suruburi care au capul gaurit si filetat. Suruburile care fixeaza placa de baza se insurubeaza in capul despartitoarelor.
Orientam PB in asa fel incit conectoarele pentru periferice (porturile seriale, portul paralel, etc.) sa fie indreptate catre partea din spate a carcasei. Punem placa de baza peste suprafata metalica laterala. Este foarte posibil ca in acest moment sa fim obligati sa facem loc la partea din spate a carcasei pentru unele conectoare de pe placa de baza (porturile seriale, portul paralel, portul pentru joystic). Acestea trebuie sa iasa prin partea din spate a carcasei si de obicei orificiile prin care ies sint acoperite cu placute metalice subtiri pe care va trebui sa le rupem. Cind sintem siguri ca am gasit pozitia optima pentru PB observam care sint gaurile de pe aceasta care se suprapun cu gaurile de pe suprafata metalica. Tinem minte locatia lor si fixam mai intii despartitoarele metalice prin insurubare pe suprafata metalica. Punem PB peste despartitoare si fixam PB cu suruburi care se fixeaza in capul despartitoarelor.
Prin intermediul placii de baza se realizeaza alimentarea cu energie electrica a placilor instalate in sloturile PCI si slotul AGP. Alimentarea cu electricitate a PB se realizeaza cu ajutorul unui cablu care iese din sursa de alimentare. La capatul acestui cablu se afla un conector pe care trebuie sa il fixam prin apasare (dupa ce l-am orientat corect) in priza ATX de pe PB. Aceasta este de obicei de culoare alba si are doua siruri de gauri asezate paralel. Din sursa iese mai multe cabluri insa fiecare are la capatul sau un conector care se potriveste cu un singur fel de priza. Priza ATX de pe PB este unica si de aceea conectorul care intra in ea este usor de reperat.
In cele ce urmeaza se ia in consideratie o placa de baza de tip "jumperless" (fara comutatoare) asa cum sint majoritatea PB moderne. In cazul acestor placi toate reglajele (in masura in care sint necesare) se fac din BIOS. Comutatorul ("Jumper") este o bucata de plastic avind o lamela metalica la interior care se aseaza de obicei peste doi pini. Atunci cind asezam comutatorul peste pini lamela metalica intra in contact cu pinii si astfel va inchide un circuit care va avea ca efect trecerea unui curent electric prin acestia. Consecinta ultimă este schimbarea configuratiei de functionare a dispozitivului respectiv (PB , CD-ROM, hardisc, etc).

CONECTAREA LA PLACA DE BAZĂ A BUTOANELOR DE PE PANOUL FRONTAL
          Pe panoul frontal al carcasei se afla butoanele de pornire si resetare a calculatorului, alaturi de ledul care ne indica starea de activitate a hardiscului. Aceste dispozitive (alaturi de altele) se conecteaza la PB prin niste fire subtiri la capatul carora se afla niste conectoare din plastic de culoare neagra care au doua sau mai multe gauri. Pe placa de baza se afla unul sau doua dispozitive de conectare cu pini ("ace") care trebuie sa intre in gaurile conectorilor aflati la capatul firelor.
Aceste dispozitive (prize) de pe PB se remarca usor pentru ca sint niste "linii" din plastic lungi si subtiri din care ies niste "ace". Fiecare dispozitiv contine mai multe prize de conectare asezate una linga alta pe lungime iar in dreptul fiecareia este scrisa pe PB functia ei. De exemplu priza linga care scrie HD-LED este pentru dioda care ne arata starea de activitate a hardiscului. Priza linga care scrie PW-ON este cea in care trebuie fixat conectorul firului care vine de la butonul de pornire-oprire a calculatorului. Priza linga care scrie SPK este cea in care trebuie fixat conectorul firului care vine de la difuzorul carcasei, cel care ne semnaleaza eventualele probleme care apar la pornirea calculatorului. Priza linga care scrie RST este cea in care trebuie fixat conectorul firului care vine de la butonul de resetare a calculatorului.
Realizarea conectarii diferitelor dispozitive amintite este foarte usoara daca avem manualul PB la indemina. In acest manual observam ca in dreptul unor pini ai prizei de pe placa de baza se afla scrisa cifra 1. Daca ne uitam apoi la conectorii aflati la capatul firelor observam ca la fiecare dintre acestia in dreptul uneia dintre gauri se afla desenata o sageata. Pinul care este marcat prin cifra 1 trebuie sa intre in gaura marcata cu sageata. Alti conectori au scrisa pe ei o polaritate (plus sau minus). Ne uitam in manual si vedem pinul prizei in care trebuie fixat conectorul pe care este semnul (+). Conectorul cu polaritate negativa il fixam in pinul de linga cel cu polaritate pozitiva.
Fiecare conector are scris pe el care este functia sa. Daca pe conector este scris HDD inseamna ca este conectorul care permite aprinderea diodei de tip LED care ne indica starea de activitate a hardiscului. Ducem acest conector (orientat corect) peste pinii din portiunea corespunzatoare a prizei de pe PB si apasam usor pina cind pinii au intrat in intregime in gaurile conectorului. Procedam similar si cu ceilalti conectori.
Aceasta etapa nu este deloc grea insa necesita atentie pentru ca de exemplu daca fixam gresit conectorul PW-ON putem avea surpriza ca dupa ce asamblam calculatorul acesta sa nu porneasca.


MONTAREA MODULELOR DE MEMORIE
       Este recomandata montarea modulelor (placutelor) de memorie dupa ce am instalat PB in carcasa. Daca ne obisnuim sa procedam in acest fel atunci ne va fi foarte usor sa instalam noi module (cind ne hotarim sa crestem cantitatea de memorie a sistemului) fara a demonta PB din carcasa.
Modulele de memorie se prezinta ca niste placute subtiri care au la partea inferioara o serie de conectori auriti. La partea din mijloc a laturii cu conectori a modulelor DDR DRAM se afla o scobitura. Sloturile in care se monteaza modulele de memorie se caracterizeaza prin faptul ca la partile laterale au doua dispozitive din plastic ("clame") care permit fixarea foarte sigura a modulelor de memorie in sloturi. Aceste clipuri se pot misca in sus si in jos.
Apucam cu degetele cele doua clame ale unui slot de memorie si le miscam inspre exterior in asa fel incit sa ajunga la aproximativ 45 de grade fata de suprafata PB. Apoi luam cu ambele miini un modul de memorie si il orientam perpendicular pe PB, cu conectorii in jos si cu scobitura suprapusa peste portiunea corespunzatoare a slotului. Apasam usor dar ferm cu cele doua degete mari pe partile laterale ale modulului pina cind partea cu conectori a intrat in slot. In acest moment cele doua clame laterale ale slotului revin la un unghi de 90 de grade fata de PB si intra in niste scobituri de pe partile laterale ale modulului de memorie. Montarea memoriei este o operatiune delicata, dar nu dificila.

MONTAREA HARDISCULUI , A UNITĂTII CD-ROM ŞI A UNITĂŢII DE DISCHETĂ

       In spatele panoului frontal al carcasei se gasesc locasurile de fixare pentru hardisc, unitatea de discheta si CD-ROM. Aceste locasuri sint suprapuse pe verticala si sint de doua tipuri : unele mai late (pentru CD-ROM) numite locasuri ("bay") de 5,25 inci si altele mai inguste (pentru hardisc si unitate de discheta) numite locasuri de 3,5 inci. De obicei locasurile au niste ghidaje care ne ajuta sa introducem corect componentele calculatorului si care in acelasi timp sustin aceste componente pentru ca ele sa nu cada pina cind le fixam cu suruburi.
Hardiscul si unitatea CD-ROM se incalzesc destul de mult atunci cind au activitate intensa (de ex. in timpul jocurilor). Este deci indicat ca intre componentele instalate in locasuri sa fie destul spatiu necesar pentru o aerisire corecta. Panoul frontal are niste placute de plastic care acopera fata locasurilor de 5,25". Va trebui sa scoatem placuta care acopera fata locasului in care instalam unitatea CD-ROM si eventual placuta care acopera fata locasului in care vom instala unitatea de discheta. Placutele au niste aripioare care le fixeaza la panoul frontal. Daca apasam usor inspre interior pe ambele aripioare de fixare putem scoate foarte usor placutele.
Unitatea de discheta trebuie amplasata in zona in care ii este destinata. Exista carcase care au in panoul frontal o fanta in fata locasului in care trebuie amplasata unitatea de discheta, fanta folosita pentru a introduce si scoate dischetele din unitate. In acest fel nu se va vedea fata unitatii de discheta dar aceasta va putea fi folosita ca de obicei. Alte carcase au un locas acoperit cu o placuta de plastic care trebuie scoasa pentru a instala unitatea de discheta.
Hardiscul trebuie amplasat sub unitatea de discheta la o distanta cit mai mare insa de preferinta nu pe ultimul locas de 3,5" (cel care este cel mai apropiat de sol).
Este recomandat sa amplasam unitatea CD-ROM cit mai sus (dar nu pe ultimul locas) in asa fel incit sa aiba o aerisire buna in partea sa superioara, care se incalzeste cel mai tare. Unitatea CD-ROM trebuie introdusa in locas dinspre exteriorul spre interiorul carcasei.
Hardiscul se conecteaza la placa de baza prin intermediul unui cablu IDE. Acesta are trei conectori, cite unul la fiecare capat al cablului si unul la mijloc. Conectoarele aflate la capetele cablului se folosesc pentru fixarea la placa de baza sau la un hardisc aflat in postura de stapin ("master"). La anumite cabluri conectorul care se fixeaza pe placa de baza are un mecanism de fixare special in asa fel incit cablul sa nu se desprinda accidental. Conectorul din mijloc este folosit pentru un hardisc sau o unitate CD-ROM aflate in postura de sclav ("slave"). Conectoarele IDE trebuie orientate corect altfel nu vor intra in prizele IDE de pe componente sau de pe PB.
Cablul IDE este de obicei plat si are una din margini colorata (in rosu sau negru). Conectam mai intii cablul la hardisc. Acesta are la partea din spate o priza IDE (de forma alungita si cu multi pini) care se afla linga priza pentru cordonul de alimentare. Marginea marcata cu culoare a cablului IDE trebuie sa se afle inspre priza de alimentare cu curent electric. De altfel impingerea conectorului IDE al cablului in priza de pe hardisc nu este posibila decit in aceasta situatie, din cauza unor ghidaje care impiedica patrunderea conectorului in priza daca nu este pozitionat corect. Urmeaza conectarea cablului IDE la PB. Cele doua dispozitive de conectare (prizele) IDE de pe placa de baza sint denumite IDE 1 si IDE 2 in manualul PB. Hardiscul se va conecta la priza IDE 1. In acelasi manual se observa ca prizele au unul din capete marcat cu cifra 1. Marginea marcata cu culoare a cablului IDE trebuie sa se afle de aceeasi parte cu capatul prizei IDE marcat cu cifra 1. De altfel impingerea conectorului IDE al cablului in priza de pe PB nu este posibila decit in aceasta situatie, din cauza unor ghidaje care impiedica patrunderea conectorului in priza daca nu este pozitionat corect. Trebuie sa impingem conectorul incet dar ferm, in asa fel incit sa intre complet in priza si eventual il fixam daca dispune si de un dispozitiv de fixare.
Daca avem doua hardiscuri de viteze diferite va trebui sa conectam la priza IDE 1 hardiscul cel mai rapid, care se va afla astfel in postura de stapin principal ("primary master").
Atunci cind instalam unitatea CD-ROM avem doua posibilitati. Unitatea CD-ROM poate functiona in regim de sclav ("slave") al hardiscului insa poate functiona si in regim de stapin secundar ("secondary master"). Atunci cind scoatem din cutie unitatea ea este configurata sa lucreze in regim de sclav. Configurarea ca sclav sau stapin se face foarte usor scotind si mutind un comutator ("jumper") in pozitia corespunzatoare pe partea din spate a unitatii CD-ROM.
Daca avem un singur hardisc este de preferat sa conectam unitatea CD-ROM (aflata in postura de sclav sau stapin secundar) la PB folosind priza IDE 2. Daca avem doua hardiscuri atunci unitatea CD-ROM (aflata exclusiv in postura de sclav) va putea fi conectata la PB prin intermediul cablului IDE la care este conectat si unul dintre cele doua hardiscuri. Pentru aceasta conectam intii cablul IDE la hardisc cu ajutorul unui conector de la capatul cablului si apoi cu ajutorul conectorului de la mijlocul cablului il conectam si la unitatea CD-ROM. Marginea colorata a cablului IDE trebuie sa se afle inspre priza de alimentare cu curent electric a unitatii CD-ROM. Va fi probabil nevoie sa rasucim cablul pentru a realiza conectarea la unitatea CD-ROM (care trebuie sa fie fixata intr-un locas aproape de locasul in care e fixat hardiscul). In final conectam cablul IDE la priza IDE 1 sau IDE 2 de pe PB.
Unitatea CD-ROM mai trebuie conectata la PB si cu un cablu audio furnizat impreuna cu unitatea. Acesta este format din doua fire si se conecteza la priza numita "Analog Audio" pe unitatea CD-ROM si la priza CD 1 de pe placa de baza.
Conectarea unitatii de discheta ("floppy disk drive" - FDD) se face cu ajutorul cablului sau special. Cablul FDD are o caracteristica unica si anume ca este despicat catre unul din capete iar un fascicul de fire este rasucit inainte de a intra in conectorul de la capatul cablului. Partea cu fasciculul rasucit se conecteaza la unitatea de discheta iar cealalta parte la priza FDD a placii de baza. Orientarea cablului se face la fel ca mai sus. Marginea colorata trebuie sa fie inspre conectorul sursei de alimentare a unitatii de discheta iar la partea opusa trebuie sa fie aliniata cu capatul prizei de pe PB care este marcat cu cifra 1 in manualul PB.
Dupa ce am conectat cablurile IDE si FDD trebuie sa asiguram alimentarea cu curent electric a componentelor. Din sursa de alimentare iese o multitudine de cabluri ale caror capete sint conectorii care trebuie sa intre in prizele de alimentare prezente pe componentele instalate. Trebuie sa vedem care dintre capetele cablurilor care ies din sursa de alimentare se potrivesc cu prizele de alimentare prezente pe hardisc, unitatea CD-ROM, respectiv unitatea de discheta. Dupa ce le gasim le introducem in prizele componentelor apasind pina in momentul in care vedem ca au intrat complet.

MONTAREA PLĂCII VIDEO , A MODEMULUI ŞI A PLĂCII DE REŢEA
       Placa video se monteaza in slotul AGP. Acesta este mai mic decit sloturile de memorie sau cele PCI si de obicei are culoarea maro. Tinem placa video cu ambele miini avind marginea cu conectorii auriti in jos iar marginea metalica inspre partea din spate a carcasei. Vedem care este locul de pe partea din spate a carcasei care va fi ocupat de marginea metalica a PV si indepartam placuta de tabla care se afla in zona respectiva. Impingem incet dar ferm PV in slot pina cind vedem ca partea cu conectori a intrat complet in acesta. Este posibil sa fie nevoie sa "zgîlţîim" un pic PV pentru a intra complet in slot. In acest moment putem bloca placa in slot ridicind mica clamă ("AGP retainer") care se afla linga slotul AGP si care functioneaza intrucitva asemanator cu clamele de la placile de memorie. Partea metalica a PV este indoita la 90 de grade in partea sa superioara rezultind o lamela orizontala care se suprapune peste o portiune a structurii metalice a carcasei. Pe aceasta lamela se gaseste o scobitura in care trebuie sa introducem un surub pentru a fixa PV la structura metalica a carcasei.
Modemul se monteaza intr-un slot PCI. Este recomandat sa il fixam cit mai departe de placa video in asa fel incit sa ii permitem ventilatorului de pe PV sa isi indeplineasca functia de racire a placii. O pozitie buna este penultimul slot PCI (numarind sloturile incepind de la cel mai aproape de procesor). Tinem modemul cu ambele miini avind marginea cu conectorii auriti in jos iar marginea metalica inspre partea din spate a carcasei. Vedem care este locul de pe partea din spate a carcasei care va fi ocupat de marginea metalica a modemului si indepartam placuta de tabla care se afla in zona respectiva. Impingem incet dar ferm modemul in slot pina cind vedem ca partea cu conectori a intrat complet in acesta. Este posibil sa fie nevoie sa "zgîlţîim" un pic modemul pentru a intra complet in slot. Fixam apoi modemul la structura metalica a carcasei cu un surub inserat in scobitura de pe lamela orizontala. Dupa ce inchidem carcasa calculatorului luam cablul care a venit impreuna cu modemul si bagam un capat al sau in priza linga care scrie "Line" (linie telefonica) de pe marginea metalica a modemului iar celalalt capat in priza liniei telefonice (dupa ce scoatem cablul care lega telefonul de priza aceasta). Cablul telefonului (pe care l-am scos initial din priza telefonica) il bagam apoi in priza linga care scrie "Phone" (telefon) de pe marginea metalica a modemului.
Placa de retea (PR) se monteaza intr-un slot PCI. O pozitie buna este ultimul slot PCI. Montarea se face la fel ca si montarea modemului. Placa de retea are un cablu mic care trebuie conectat la placa de baza si anume la priza WOL ("wake on LAN"). Vedem in manualul PB unde se afla aceasta priza si impingem usor conectorul de la capatul cablului in pinii prizei.

  
ÎNCHIDEREA CARCASEI CALCULATORULUI
     Montam cele doua panouri laterale ale carcasei si le fixam cu suruburi. Putem sa nu fixam cu surub panoul din stinga (daca      privim partea frontala a carcasei) pentru a putea sa-l deschidem mai usor in cazul in care apar probleme la pornirea calculatorului.
Conectam cablul de alimentare a carcasei la priza de pe carcasa care se afla linga ventilatorul sursei de alimentare. Cablul trebuie apoi conectat la priza de curent de pe perete. Este recomandat ca stecherul acestui cablu sa intre direct in perete si nu prin intermediul unui triplu stecher. De asemenea este recomandat sa nu se conecteze cablul de alimentare la priza de perete decit dupa ce am terminat de conectat dispozitivele periferice si monitorul (vezi mai jos).
La unele carcase exista la partea din spate un comutator cu doua pozitii (0 si l) a carui functie este sa permita sau sa intrerupa alimentarea cu curent electric de la priza din perete. Daca partea comutatorului pe care scrie l se afla la nivelul suprafetei carcasei atunci alimentarea cu curent este permisa. Daca apasam pe partea pe care scrie 0 pina cind aceasta ajunge la nivelul suprafetei carcasei atunci alimentarea cu curent este intrerupta. Acest comutator ne permite pe de o parte intreruperea rapida a alimentarii cu curent in caz de accident (de ex. atunci cind o piesa a calculatorului a luat foc) si pe de alta parte ne permite evitarea pornirii din intimplare a calculatorului (de ex. daca avem copii mici care apasa din curiozitate pe butonul de pornire).

CONECTAREA MONITORULUI ŞI A DISPOZITIVELOR PERIFERICE
    Monitorul are la partea din spate doua cabluri. Unul dintre acestea este cablul de conectare la placa video. Acesta are la capatul sau un conector cu pini care trebuie sa intre in priza corespunzatoare de pe PV. Conectorul trebuie orientat corect altfel nu va intra in priza.Impingem usor conectorul pina cind vedem ca pinii au intrat complet in gaurile prizei. Fixam apoi conectorul de PV folosind cele doua suruburi ale sale. Al doilea cablu al monitorului este cablul de alimentare cu curent electric si el intra de obicei direct in priza de curent alternativ (220 V) de pe perete, avind deci la capatul sau un stecher obisnuit. Exista si situatii in care acest al doilea cablu nu se conecteaza la priza din perete ci la o priza aflata pe partea din spate a carcasei calculatorului, in aceasta situatie cablul avind la capatul sau un conector special.
Tastatura si mausul se conecteaza de obicei la niste prize de tip PS/2 aflate pe PB. Aceste prize trebuie sa fie vizibile prin doua orificii ale carcasei. Daca nu sint vizibile inseamna ca orificiile sint inca acoperite cu tabla. Luam o surubelnita si dam la o parte tabla respectiva, care trebuie sa se detaseze usor. Desi cele doua conectoare (al tastaturii si al mausului) sint identice, fiecare trebuie impins in mufa speciala de pe PB. De obicei pe carcasa linga cele doua orificii PS/2 se afla imprimate doua mici desene care arata unde trebuie introdus conectorul mausului si unde cel al tastaturii. Daca avem un maus sau o tastatura USB acestea trebuie conectate la prizele USB (indiferent care) de pe PB. Prizele PS/2 sint rotunde iar prizele USB sint dreptunghiulare. Conectorul PS/2 are niste pini subtiri care trebuie orientati corect altfel nu vor intra in priza PS/2 de pe PB.
Boxele se conecteaza impingind mufa de tip jack in priza corespunzatoare de pe PB. Exista trei prize audio asemanatoare (pentru mufe jack) pe placa de baza. De obicei prima dintre ele (cea mai de sus sau cea mai din stinga) este folosita pentru conectarea boxelor. Boxele au un cablu de alimentare care se termina fie cu un stecher obisnuit fie cu un stecher care include un transformator. In ambele situatii trebuie facuta conectarea cu o priza de curent alternativ (220 V).
Microfonul se conecteaza impingind mufa de tip jack in priza de pe PB. De obicei ultima dintre prizele audio (cea mai de jos sau cea mai din dreapta) este folosita pentru conectarea microfonului.
Joysticul se conecteaza fie la priza de tip "gameport" de pe PB, fie la una din prizele USB. Exista o singura priza de tip "gameport" pe PB.
Imprimanta se conecteaza fie la una din prizele USB, fie la portul paralel (care si el se gaseste intr-un singur exemplar pe PB).


Expunerea de fata este de principiu , deoarece varietatea si performanta componentelor este in plina ascensiune .

Vista „Windows Vista Certified” - Gradul de compatibilitate


Programe compatibile Vista



Compatibilitatea noului sistem de operare Vista cu alte programe se pare ca este prioritatea numarul unu a Microsoft dupa lansarea de succes a Vista. In acest sens, Microsoft a dat publicitatii o prima lista cu programele ce pot fi descarcate gratis si utilizate optim cu Vista. Acestea sunt:
- Microsoft Solution Accelerator for Business Desktop Deployment (BDD) 2007
- Microsoft Application Compatibility Toolkit (ACT) 5.0,
- Windows Vista Hardware Assessment 1.0,
- Volume Activation Management Tool,
- Key Management Service for Windows Server 2003
- Virtual PC 2007

In viitorul apropiat, Microsoft a anuntat ca intentioneaza sa publice o lista cu nu mai putin de 800 de aplicatii compatibile cu Vista. Gradul de compatibilitate va fi clasificat in doua categori: „Windows Vista Certified” si „Works with Vista”.

 de Lucian Ilie | 21 februarie 2007       Sursa: Microsoft

Programe Obligatorii pe un calculator


Programe pentru calculator – programe obligatorii pe un calculator

19 Iun 2011

Ti-ai cumparat un PC, computer, calculator, spune-i cum vrei. Ce iti trebuie sa instalezi la inceput ca sa mearga totul struna? Pentru fiecare cerintele ar putea fi diferite, dar am sa incerc sa fac o lista cu cele mai importante softuri si programe pentru calculator de care are nevoie oricine vrea sa-si foloseasca in conditii optime computerul personal.
Primul soft de care ai nevoie pe calculator este, bineinteles, sistemul de operare, dar aici, am ales sa ma refer la cei care isi instaleaza o versiune de Windows XP, Vista sau Windows 7, deoarece ei sunt majoritari. Rog fanii Linux sa nu se supere, voi reveni cu un articol dedicat si lor, legat de programele ce ar trebui sa si le instaleze.

1. Antivirus

In niciun caz nu este recomandat sa incepi browsing-ul pe internet fara un antivirus, unul dintre programele de calculator obligatorii atunci cand va conectati la Internet. Aici ti-am povestit despre cei mai buni antivirusi gratuiti si cum ii poti instala foarte simplu.

Personal, folosesc Avast, care nu m-a lasat balta de doi ani incoace. Il descarci de aici. Vrei sa dai un ban in speranta ca primesti mai mult? Am vorbit si de cei mai buni antivirusi platiti aici asa ca stii ce ai de facut. As recomanda BitDefender sau Kaspersky. Nu de alta, dar mai in toate topurile sunt pe primele locuri.

Antivirusul nu trebuie sa lipseasca de pe un calculator cu Windows

2. Arhivator/dezarhivator

Este extrem de util pentru ca unele kit-uri vin arhivate si nu vrei sa stai sa te uiti la ele ca broasca la inundatie. Cel mai celebru si eficient (parerea mea) program calculator de acest tip este WinRAR, iar despre “dansul” am vorbit pe indelete aici. Daca nu ai chef sa mai treci prin pledoaria mea, poti downloada acest program de pe site-ul WinRAR.

WinRAR este unul dintre cele mai folosite arhivatoare

3. Browser

Daca vrei peri albi si blocaje din 5 in 5 minute, poti ramane cu Internet Explorer-ul care vine instalat in Windows. Cel putin pentru cateva saptamani se va comporta onorabil, dar nu e o scuza sa nu vrei ceva mai bun. Asta se traduce prin programe pentru calaculator ca Firefox sau Opera. Firefox poate fi descarcat gratuit de aici, iar Opera de aici.

Firefox este cel mai popular browser non-Microsoft

4. Drive virtual

Ti-a dat un amic niste kit-uri sub forma de imagine pe un stick USB? Poti vedea continutul imaginii si instala cu WinRAR (pentru ca o imagine este in sinea ei o arhiva), dar o forma mult mai eleganta de utilizare pe viitor ar fi sa instalezi un program de calculator care creaza un drive optic virtual.Cel mai popular si eficient din toate timpurile este Daemon Tools, iar despre el am vorbit le larg aici. Nu este musai sa citesti despre el daca va cunoasteti deja, asa ca il poti descarca de aici.

Daemon Tools simuleaza o unitate optica

5. Soft de inscriptionare CD/DVD/Blu-ray

Personal cred ca vremea CD-urilor si DVD-urilor a cam trecut, in sensul ca nu prea mai stiu oameni care fac back-up-uri pe discurile optice amintite. Majoritatea utilizatorilor transfera date pe stick-uri de memorie care au ajuns la capacitati de stocare impresionante sau pe hard disk-uri portabile.

Este insa o intreaga nebunie sa faci un stick USB bootabil (pentru a instala un sistem de operare) asa ca tot CD-ul si DVD-ul sunt caile mai usoare pentru misiunea asta. Cum inscriptionezi un disc? Cel mai popular program pentru asta este Nero, iar despre cea mai noua versiune am vorbit si noi aici. Versiunea descarcabila costa 60 de euro.

Scrierea CD/DVD-urile este sinonima cu Nero Burning ROM

6. Multimedia

In mod sigur vei vrea sa asculti muzica sau sa te uiti la un film pe computer. Aici vei gasi o lista cu cele mai bune programe de vazut filme. Cel putin acasa, PC-ul este o statie de entertainment (ca sa nu zic distractie care ar fi fost un motto de post de radio). Pentru muzica, toata lumea care a avut de-a face cu un computer pana acum stie ca exista Winamp. Este intr-adevar cel mai popular, dar exista si alternative, unele ceva mai reusite.

Am vorbit despre asta aici. Eu unul, dupa ce am scris materialul cu pricina am ramas cu playerul AIMP care poate fi descarcat gratuit de pe site-ul din paranteza (http://www.aimp.ru/index.php). Nu te speria ca vezi scris in ruseste. In dreapta sus poti alege limba, asa ca treci pe engleza (EN).

WinAMP este inca popular desi incepe sa piarda teren

Pentru filme, de ani de zile folosesc BS.Player, iar subiectul a fost si el tratat pe larg aici. Desi interfata nu este de secol XXI, softul este extrem de usor de folosit, iar lucrul cu diacriticele este chiar o joaca de copil.

Cam astea au fost sugestiile mele pentru un incepator in ale computerului. Toate aceste programe pentru calculator sunt aproape obligatorii pentru o buna utilizare a PC-ului. Sigur, e posibil sa mai ai nevoie si de alte programe: poate iti va trebui un editor de documente si atunci iti trebuie suita Microsoft Office sau ceaOpen Office, poate vrei sa prelucrezi imagini si atunci ai nevoie de un program de modificat poze gratuit,online sau platit etc.

Exista multe softuri pe care le instalezi treptat, dar cele prezentate le-am considerat de prim moment, imediat dupa instalarea sistemului de operare.
Mi-a scapat ceva? Comenteaza!   Sursa - giz.ro/software
Comentariu de la Sorin :
Prefer simplitatea, fiind ocupat cu alte treburi mai importante, si de aceea folosesc:
1. Antivirus = ZoneAlarm Firewall Free(!)
2. Arhivare = 7zip
3. Browser = Iron, Firefox, Opera
4. Driver virtual = nimic
5. Scrie CD/DVD = InfraRecorder
6. Filme = KMPlayer
Muzica = 1by1, AIMP
Radio online = RadioSure

Comentariu de la Matrix :
Nu sunt necesare absolut toate Ai aici lista cu optional si necesar:
NECESAR:
1.Antivirus(gratuit recomand Avast!Free Antivirus,comercial BitDefender
TotalSecurity 2012)
2.Drivere(se gasesc pe CD-ul primit la achizitionare sau pe site-ul
producatorului
3.Player video(recomand BSPlayer sau KMPlayer)
4.Player audio(recomand Winamp sau AIMP)
5.Pachet de codecuri(recomand K-lite Mega Codec Pack,are tot ce iti doresti)
6.Plugin-uri(Adobe Flash Player,Adobe Shockwave Player,Java-pentru youtube,aplicatii pe anumite site-uri)
7.Cititor de documente PDF(recomand Adobe Reader,chiar daca sunt anumite solutii care consuma mai putin RAM,acelea nu pot citi chiar orice format PDF,uneori crapa,chestia aia cu crash daca stii ce e,dau erori,am vazut eu…)
8.Navigator(Recomand Mozilla pentru stabilitate si siguranta,ii poti face si setari sa consume putin cand este in bara,poti instala add-onul foxboost ca sa-l faci sa consume sub 20 MB chiar si cand navighezi; sau poti instala Google Chrome pentru viteza,dar are anumite bug-uri care ma enerveaza,mai crapa cateodata,consuma mult RAM si procesor)
9.Arhivator(recomand WinRAR,dar sunt si solutii gratuite daca nu te descurci cu licente,crack-uri si etc.,spre exemplu:IzArc)
10.Program de”barfe”(recomand Yahoo!Messenger sau Skype daca vrei o calitate mai buna a Web-ului si a microfonului in timpul unei convorbiri)
11.Program de intretinere(stii si PC-ul daca nu-l cureti,incepe sa miroase:)).Glumeam.Iti recomand CCleaner daca vrei doar o curatare asa cat sa arate bine sau Advanced System Care daca vrei sa faci mig din al tau PC)
OPTIONAL:
1.Program pentru montarea imaginilor(iti recomand DAEMON Tools Lite–ai grija la instalare sa nu tot dai next ca robotul,fiindca la o etapa iti apare sa alegi intre licenta platita si una gratuita,si normal e pusa pe cea platita,si daca tot dai si dai…)
2.Suita Microsoft Ofiice(foarte utila,poti realiza proiecte PowerPoint,tabele foarte frumoase,felicitari,si multe,multe altele)
3.Program de inscriptionat CD-uri/DVD-uri(recomand Nero,un program foarte buncare nu mai are nevoie de introducere)
4.,,Seringa cu insulina”(este doar o aplicatie care o recomand sa o folosesti pe langa antivirus,o aplicatie cu ajutorul careia scanezi numai cand vrei tu,foarte utila,gaseste probleme pe care antivirusul fie le ignora,fie nu le gaseste,recomand Super AntiSpyware Free Edition,e tare sa stii)
5.Client Torrent(aplicatie folosita pentru a descarca de pe trackere,recomand uTorrent p.s.daca il configurezi bine,va merge si mai bine:))]
6.Firewall(daca nu aveti inclus in antivirus,puteti opta pentru o alta alternativa,recomand ZoneAlarm sau Comodo Firewall sunt bune amandoua,insa e posibil sa traga la kilogRAM)
Scuza-ma de mica enciclopedie,dar cand vrei sa faci un lucru,trebuie sa-l faci pana la capat.Enjoy!b-)

miercuri, 6 iunie 2012

Safe XP



Services

Windows XP starts a number of background services automatically, many are unessential and can be disabled or set to start manually to improve performance and security
Disable Error Report service
If a program crashes on your machine, Windows generates an error report, which it wants to send to Microsoft.
Disable Remote Desktop support
Prevents your machine from having the ability to be remotely controlled by a system administrator or via the internet.
Disable Remote Registry service
Disallows remote computers to access and modify the registry on the local computer.
Disable RPC Locator service
Prevents your machine from using a specially malformed argument to be executed with system privileges by an attacker. The Locator service is not enabled by default except on Windows 2000 domain controllers and Windows NT 4.0 domain controllers
Disable Windows Update service
Changes Windows automatic updates to manual mode.
Disable Windows Messenger Spam
The Messenger service is normally used to transmit service messages between clients and servers over the Internet. (It should not be confused with the Windows Messenger instant messaging program). Advertisers are now increasingly abusing this service by sending messages to large blocks of random IP addresses via the Internet.
Disable UPNP/SSDP service
UPnP is a set of communications protocol standards that allow networked TCP/IP devices to announce their presence to all other devices on the network and to then inter-operate in a flexible and pre-defined fashion. There are currently limited UnPnP devices available and due to a recent security flaw it's advisable to disable this service. This also allows you to disable Universal Plug and Play Network Address Translation discovery which uses the Simple Service Discovery Protocol (SSDP) to reduce bandwidth and increase security.
Disable support for DCOM
Distributed Component Object Model, or DCOM, provides a method for distributed network applications to communicate with one another. This setting allow you to disable support for DCOM.
Disable Internet time synchronize
The system automatically synchronizes it's time with a timeserver at Microsoft.
Disable the POSIX Subsystem
Windows 2000 and XP still come with the POSIX subsystem which allows the use of Unix commands against your system.
Disable Help service
Disables Help and Support service to gain much more system resource.

Miscellaneous

Clear Pagefile at Shutdown
Windows does not normally clear or recreate the page file. On a heavily used system this can be both a security threat and performance drop. Enabling this setting will cause Windows to clear the page file whenever the system is shutdown.
Secure Desktop
Prevent certain software from sniffing and recording I/O on the desktop; however, the patch can interfere with other software.
Enable Windows File Protection
Windows File Protection (WFP) protects certain files that are key to the Windows 2000/XP operating system. These files are protected to prevent deletion of key files, unauthorized updating, and file damage that may be caused by viruses.
No File sharing
Disallows other users on a network from sharing your files.
No Printer sharing
Disallows other users on the network from sharing your printer.

TCP/IP & NetBIOS

Restrict Anonymous Guest Access
There is a security flaw in the kernels of Windows NT, 2000 and XP. They allow anonymous session access, which can reveal dangerous information about a computer and its SAM (Security Accounts Manager) accounts. Discovering a SAM with administrative privileges could allow an attacker to break into the user's account and jack up account privileges to admin level.
Protect Against SYN Flood Attacks
Windows includes protection that allows it to detect and adjust when the system is being targeted with a SYN flood attack (a type of denial of service attack). When enabled the connection responses time out more quickly in the event of an attack.
Prevent Denial of Service Attacks
Denial of service attacks are network attacks that are aimed at making a computer or a particular service unavailable to network users. These settings can be used to increase the ability for Windows to defend against these attacks when connected directly to the Internet. It also eliminates DHCP vulnerability.
Disable listening on TCP port 445
Disables the raw SMB transport to cause malicious NetBIOS attacks and protect users from inadvertently exposing files on their computers, and also to block worms which spread via open file shares.

Internet Explorer 6

Disable Automatic Updates
The Internet Explorer automatically connects to MS and checks for updates by default.
Disable Scheduled Updates
The Internet Explorer periodically checks for updates (usually once a month).
Disable Windows Authentication
Deactivates integrated Windows authentication so the current user can be identified over the internet.
Prevent Execution of Risky Commands
Prevents download permission for unsigned ActiveX controls and disables the vulnerability of mhtml documents. This restriction also removes the file association for .HTA extension to prevent infection by worms-like-viruses. It is safe for you if you do not use any HTML applications (HTA-files) at your computer.
Disable internal Java JIT compiler
Disables Internet Explorer's internal Java Just-In-Time (JIT) compiler.
Disable Script Debugger
If you run a script in Internet Explorer that results in an error, Internet Explorer gives you the option to debug the script.
Disable Watson Debug Log
When Internet Explorer crashes, it asks you if you would like to send an error report to Microsoft. Doing this may help the Internet Explorer development team improve stability in future releases, however you can disable this by checking the tick in the box. Internet Explorer 6.0 only!
Empty Temporary Internet Files on Exit
This setting controls whether IE should delete all of temporary internet files stored during the session when the browser is closed.

Media Player

Windows Media Player has some kind of Spyware features. But you still have some control over your personal computer.
Disable Auto Upgrade and User Tracking
Windows Media Player (WMP) will check from time to time if a new version of WMP is available by connecting to the microsoft.com site. If you do not want this to happen, mark this option.
Disable Sending User Identifier
Windows Media Player sends a "serial number" unique to your system (GUID: global unique identifier) to Microsoft & other content providers. For enhanced privacy, check (disable) this option.
Disable Automatic Codec Download
Codecs are what Windows Media Player uses to decode encoded media files (such as MP3, AVI etc.). If you try to play a file that Windows Media Player does not have a codec for, enabling this option will allow it to download one from Microsoft's web site automatically. Disabling this will make it ask you first.
Disable Processing of Scripts in Files
Disables Windows Media Player from running embedded HTML script commands which can contain malicious code and should be disabled.
Disable Recent files in Media Player
This restriction will disable Windows Media Player from creating recently used lists.
Disable Acquire licenses automatically
This restriction will disable Windows Media Player from connecting to Internet sites for acquiring licenses. You acquired your license when you bought the CD, you should be able to copy it to your hard disk.
Disable Auto-update Media Information
This restriction will disable Windows Media Player from connecting to Internet sites for updating media information.

MS Office XP

Block Linked Images in Documents
As an added security measure you can configure Office XP to block linked Hypertext Transfer Protocol (HTTP) images that are placed in documents. This is useful to avoid to ability for documents to be tracked using hidden images.
Disable Error Reporting
In the event of a program crash with Microsoft Internet Explorer version 5 and 6, Office XP and also Windows XP itself, the user has the option to send debugging information to Microsoft. In theory this sounds like a smart function which should help Microsoft create more stable software. However, users sending these reports should be aware that sensitive or personal information may be sent to Microsoft along with debugging information.
Read Messages as Plain Text
Stops getting splashy spam screens in your Outlook email box.
Attachment Restrictions (exe,scr, etc.)
Blocks attachment types that are commonly used to distribute viruses. The attachment types bat, cmd, com, exe, hta, pif, scr, vbs, wsh files are not commonly sent over e-mail for legitimate purposes and almost always carry viruses.

Remove from Start Menu

Recent Documents
This setting can be used to remove the Recent Documents folder from the Start Menu.
Favorites
This tweak allows you to remove the Favorites folder from the Start Menu.
My Documents
This restriction removes My Documents which is shown under the Documents folder on the Start Menu.
My Pictures
This restriction removes My Pictures from the Documents folder on the Start Menu.
My Music
This restriction removes My Music from the Documents folder on the Start Menu.
Recent Documents History
Normally when you open or access a document or file it is added to the list of recent documents on the Start Menu. This tweak will stop files from being added to the list.
Recent Shares
This restriction stops remote shared folders from being added to Network Places whenever you open a document in the shared folder.
Help and Support
This restriction removes the Help feature from the Start Menu.
Run
Removes the ability to launch commands or processes from the Start menu by removing the Run option.
Remove / Hide User Name
Removes the user's full name from the top of the Windows XP Start menu.
Disable User Tracking
This setting stops Windows from recording user tracking information including which applications a user runs and which files and documents are being accessed.
Pinned Programs List
Removes the pinned programs list from the Start menu. Also removes the Internet and E-mail checkboxes from the Start menu.

MSN Windows Messenger

Disable in Outlook and IE
It is used to remove MSN Instant Messenger functionality and integration from Outlook Express and Internet Explorer.
Disable Autostart of MSN Messenger
It is used to disable the autostart of MSN Messenger and running in background when you boot your computer.
Disable MSN Messenger completely
It is used to disable the ability to run the Microsoft MSN Instant Messenger client.

Network

Disable Automatic Hidden Shares
It is possible to control automatically created hidden shares (C$, D$, E$ and so on) by Windows networking.
Hide Computer from the Browser List
If you have a secure server or workstation you wish to hide from the general browser list, then enable this setting.
Remove Shared Documents
This restriction will remove the "Shared Documents" object from My Computer.
Secure DNS cache against pollution
DNS cache pollution can occur if Domain Naming Service (DNS) "spoofing" has been encountered. The term "spoofing" describes the sending of non-secure data in response to a DNS query. DNS spoofing can be used to redirect queries to a rogue DNS server and can be malicious in nature.
This utility is FREEWARE! This means, you dont have to pay anything for this program and you can give it to anyone who's interested in, as long as you don't sell it.

luni, 4 iunie 2012

USB port to the MIDI


Interface MIDI Instruments to a PC Through a USB Port

Interface MIDI Instruments to a PC Through a USB Port
his Design Idea uses the FT232BM from Future Technology Devices International, a USB-to-UART interface IC that you need not program, to interface a USB port to the MIDI (musical- instrument-digital-interface) bus. 

This hardware doesn’t require you to write any software. However, you must install two drivers. First, you need the free VCP driver from FTDI. It allows you to use this interface as a common serial-port interface. Before you install it, you must change a string in the file FTDIPORT.INF to set up the 31,250-baud rate for FT232BM. Then, you can configure VCP to run at 38,400 baud. (The real baud rate will be 31,250 as preset in FTDIPORT.INI.)
Then, you must install another driver that permits you to see your VCP serial port as a MIDI port for addressing all MIDI messages. You can find a lot of similar drivers on the Internet. For example, the Roland serial MIDI driver is available at http://www.roland.it/dow_drivers/for_win/serial32_wxp2k.exe. You can enable this driver on the COM1 or the COM3 port.