joi, 5 iulie 2012

Dispozitivele calculatorului






Principalele dispozitive ale calculatorului 

Dispozitive de intrare : 

1) Tastaura este un dispozitiv de intrare care face parte obligatoriu din configuraĂžia minimĂŁ a unui calculator. Prin intermediul ei utilizatorul poate sĂŁ transmitĂŁ comenzi Âşi sĂŁ introducĂŁ date. Tastele de pe tastaturĂŁ sunt ĂŽmpĂŁrĂžite ĂŽn 4 blocuri de taste : 
I. Tastatura alfanumaricĂŁ este folosita pentru introducerea datelor Âşi comenzilor, Âşi este formatĂŁ din tastele care conĂžin cifrele, literele, caracterele speciale Âşi tastele Enter, Tab, Esc, PrintScreen Âşi Pause/Break. 
II. Tastatura de editare este folositĂŁ pentru deplasarea cursorului Âşi corectarea textelor, Âşi este formatĂŁ din din tastele cu sĂŁgeĂži Âşi testele PageUp, PageDown, Home, End, Insert, Delete Âşi BackSpace. 
III. Tastatura numericĂŁ este folositĂŁ pentru introducerea datelor numerice, Âşi este formatĂŁ din tastele pentru cifre, pentru operaĂžii aritmetice Âşi tasta punct. 
IV. Grupul tastelor funcĂžionale este format din tastele notate cu F1, F2 … F12. 
Pe lângĂŁ cele 4 blocuri de taste, mai existĂŁ Âşi tastele reci (Ctrl, Shift Âşi Alt), care ĂŽmpreunĂŁ cu tastele calde (cele din tastatura alfanumericĂŁ) genereazĂŁ combinaĂžii care pot fi ĂŽnĂželese de calculator; Âşi tastele comutator (Caps Lock, Num Lock Âşi Scroll Lock). 
La ora actualĂŁ existĂŁ mai multe tipuri de tasturi, dar cele mai importante sunt : tastatura anglo-saxonĂŁ (QWERTY) Âşi tastatura francezĂŁ (AZERTY). 
2) Mouse-ul este cel mai rĂŁspândit dispozitiv de indicare Âşi sa impus odatĂŁ cu apariĂža interfeĂželor grafice. Mouse-ul este un dispozitiv pentru care ecranul calculatorului devine o masĂŁ virtualĂŁ de lucru. Pe aceastĂŁ masĂŁ virualĂŁ, poziĂžia mouse-ului este marcatĂŁ printr-un semn grafic, numit cursor de mouse. Acest cursor este diferit de cursorul de care aratĂŁ poziĂža ĂŽn care va fi scris un caracter pe ecran, de la tastaturĂŁ. Mouse-ul are mai multe butoane (douĂŁ sau trei butoane) Âşi se poate deplasa pe masa realĂŁ (pad). 
Cu ajutoarul mouse-ului se pot executa patru operaĂžii : 
 operaĂžia de indicare (point) – prin care cursorul de mouse este deplasat pe ecran pentru a indica un anumit obiect. 
 operaĂžia de clic (click) – prin care se acĂžioneazĂŁ scurt un buton al mouse-ului. 
 operaĂžia clic dublu (double click) – prin care se ecĂžioneazĂŁ scurt, de douĂŁ ori succesiv, un buton al mouse-ului. 
 operaĂžia de glisare sau tragare (dragging) – prin care se deplaseazĂŁ mouse-ul pe pad, având un buton acĂžionat. 

3) Trackball-ul este format dintr-o bilĂŁ dispusĂŁ ĂŽntre douĂŁ role plasate perpendicular, care translateazĂŁ miÂşcarea bilei ĂŽn miÂşcĂŁri pe orizontalĂŁ Âşi pe verticalĂŁ, pe ecran. Spre deosebire de mouse, unde carcasa dispozitivului se deplaseazĂŁ pe o suprafaÞã, ĂŽn cazul trackball-ului carcasa este fixĂŁ, iar bila este miÂşcatĂŁ cu mâna. La fel ca Âşi mouse-ul, are butoane pentru a executa diferite acĂžiuni. 
4) declanÂşeazĂŁ execuĂžia unei comenzi. Aceste dispozitive de intrare se folosesc ĂŽn general pentru a obĂžine rapid informaĂžii. TendinĂža actualĂŁ este de a se ĂŽnlocui mouse-ul cu ecranul tactil. 

5) Joystick-ul este un dispozitiv format dintr-o bazĂŁ pe care sunt montate o manetĂŁ Âşi mai multe butoane de control. Prin acĂžionarea butoanelor de control se declanÂşeazĂŁ diferite evenimente pe ecran, iar prin miÂşcarea manetei ĂŽn diferite direcĂžii, se deplaseazĂŁ un obiect pe ecran. 

6) Scanerul este un dispozitiv dee intrare prin care pot fi citite imaginile grafice. Imaginea pe care o citeÂşte scanerul este o suprafaÞã formatĂŁ din puncte. Fiecare punct este definit printr-un cod de culoare, obĂžinându-se versiunea digitalĂŁ a imaginii.Scanerul este caracterizat de : 
 RezoluĂžie. ReprezintĂŁ numĂŁrul de puncte pe inci pe care le poate citi scanerul. 
 NumĂŁr de culori. ReprezintĂŁ setul de culori care sunt codificate de scaner. 
 Viteza de scanare. ReprezintĂŁ viteza cu care un scaner citeÂşte Âşi prelucreazĂŁ oimagine. 
10) Cititorul de cod de bare este un dispozitiv de intrare prin care se baleiazĂŁ codurile de bare de pe diferite produse. Este util ĂŽn magazine, pentru a transmite informaĂžii despre produsele vândute. 
Dispozitive de ieÂşire : 
1) Monitorul este un dispozitiv de ieÂşire pe care sunt afiÂşate diverse informaĂžii sau imagini. Monitorul trebuie sĂŁ primeascĂŁ semnal din placa video pentru a afiÂşa ceva pe ecran. Culorile de pe ecran sunt compuse din trei culori de bazĂŁ : roÂşu, verde Âşi albastru (sistemul RGB). Monitorul este caracterizat prin : 
 DiagonalĂŁ (exprimatĂŁ ĂŽn inci) 
 RezoluĂžia – reprezintĂŁ numĂŁrul de pixeli de pe ecran 
 NumĂŁrul de culori 

2) Imprimanta este un dispozitiv de ieÂşire prin care calculatorul comunicĂŁ rezultatele obĂžinute ĂŽn urma prelucrĂŁrii, prin intermediul unui suport de informaĂžie : hârtia. ĂŽn general, o imprimantĂŁ este are urmĂŁtoarele componente : un mecanism de tipĂŁrire, un mecanism de pentru antrenarea hâtiei, un panou cu butoane Âşi LED-uri Âşi douĂŁ cabluri (unul pentru alimentarea cu curent Âşi unul de conectare la calculator). O imprimantĂŁ este caracterizatĂŁ de urmĂŁtoarele elemente : 
 RezoluĂžia 
 Viteza de tipĂŁrire 
 Dimensiunea maximĂŁ a hârtiei 
ĂŽn funcĂžie de mecanismul de tipĂŁrire, existĂŁ trei tipuri de imprimante : 
 Jet cu cernealĂŁ. Acest tip de imprimantĂŁ aruncĂŁ un jet de cernealĂŁ cu o anumitĂŁ intensitate. Este tipul de imprimantĂŁ folositĂŁ cel mai des. 
 Laser. Acest tip de imprimantĂŁ tipĂŁreÂşte prin polarizarea electrostaticĂŁ a unui cilindru, care atrage o substanÞã numitĂŁ toner. Are ca domeniu de utilizare aplicaĂžiile de procesare a publicaĂžiilor, având cel mai ieftin mod de tipĂŁrire. 
 TermicĂŁ. Acest tip de imprimantĂŁ realizeazĂŁ tipĂŁrirea prin fixarea termicĂŁ a vaporilor de cernealĂŁ pe o hârtie specialĂŁ. DatoritĂŁ calitĂŁĂžii foarte bune la tipĂŁrire, dar Âşi a preĂžului ridicat este folosita la lucrari de artĂŁ Âşi la grafica profesionalĂŁ. 

3) Alte dispozitive de ieÂşire : 
 Ploterul 
 Boxele 
 Sintetizator de muzicĂŁ 
 Sintetizator de voce 

Dispozitive de intrare-ieÂşire : 
 Modem-ul 
 Placa de reĂžea 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu